Warning: Use of undefined constant makers - assumed 'makers' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/sswebstest/domains/test.sswebs.nl/public_html/viazuid/wp-content/themes/viazuid/single-makers.php on line 1
<br /> <b>Warning</b>: Use of undefined constant right - assumed 'right' (this will throw an Error in a future version of PHP) in <b>/home/sswebstest/domains/test.sswebs.nl/public_html/viazuid/wp-content/themes/viazuid/header-makers.php</b> on line <b>12</b><br /> Tim De Paepe / playField. • ViaZuid
Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Tim De Paepe / playField.

Tim De Paepe / playField.

Theatermaker / informaticus

Tim de Paepe (1986) is theatermaker, regisseur en heeft een informatica achtergrond. In 2016 studeerde hij als regisseur af aan de toneelacademie Maastricht.  Als theatermaker gebruikt hij zijn achtergrond in informatica om verschillende thema’s te bevragen; zoals o.a de ethiek achter data, de toekomst van technologie en de verbinding tussen mensen in een gedigitaliseerde samenleving. In 2016 won Tim de Henriëtte Hustinxprijs, een prijs die wordt uitgereikt aan veelbelovend jong talent. Tim de Paepe woont en werkt in Gent.

Eind 2015 maakte hij #1 Hollow,  deel I van de Big Data Trilogie, een voorstellingenreeks die de digitalisering van onze huidige maatschappij tastbaar probeert te maken. Daarna volgde #2BIAS. In 2017 richtte hij samen met Marthe Schneider en Lana Schneider het gezelschap playField. op waarmee hij meerdere voorstellingen ontwikkelde, waaronder het derde deel van de trilogie #3 RELAY.

playField.

playField. is een gezelschap dat de grens tussen acteur en toeschouwer onderzoekt. Ze nodigen via interactieve installaties het publiek uit tot een gezamenlijke beleving waarin zowel de uitnodiging als het participeren van belang zijn voor de ervaring van de toeschouwer. De impact van een voorstelling ligt niet alleen in handen van de makers, de toeschouwers dragen hierin een even grote verantwoordelijkheid. De noodzaak van het werk ligt in het steeds sneller afnemen van fysiek sociaal contact door o.a. de mogelijkheden die digitalisering ons vandaag kunnen bieden. playField gaat dit spanningsveld aan door de toeschouwer centraal te zetten in een vormgeving waarin scenografie en beeldende kunst worden gecombineerd.

Meer info

website playField.

VOORSTELLINGEN

#3 RELAY »

In #3 RELAY, het laatste deel van de Big Data Trilogie, werpen we een blik op zowel de geschiedenis als de toekomst van het digitale tijdperk. Bij het zoeken naar de oorzaak van een storing in de Mark II Aiken Relay Calculator in 1947, de eerste primitieve computer, ontdekte een van de operatoren een nachtvlinder in een relaiscomponent. De eerste ‘bug’ werd meteen de laatste analoge verzetsstrijder in de evolutie van de computer. Vanaf dat moment werd de computer een onmisbare bouwsteen in onze samenleving en technologie ontwikkelde zich nog nooit zo snel. Maar waar gaan we naartoe? Hoe gaan we als mens om met het razendsnelle tempo van de voortdurende vernieuwing? Worden we slaaf van een intelligente machine, vallen we ermee samen of verdwijnen we en creëren we een wereld zonder ons?

playField. is een kunstcollectief waarin de makers in hun werk de focus legt op de toeschouwer. De ongeschreven dialoog tussen toeschouwer en acteur en hun gezamenlijke beleving zijn vanaf de uitnodiging tot participatie van belang voor de ervaring van de toeschouwer.

Hun werkproces bestaat deels uit een uitgebreide onderzoeksperiode waarbij playField. zich verdiept in een thematiek die steeds zijn basis vindt in de verschillende hoeken en werelden van de wetenschappen. Filosofisch, sociologisch en datawetenschappelijk onderzoek wordt gebruikt als startpunt om te reflecteren op de samenleving en la condition humaine.

In 2018 was playField. een van de genomineerden voor De Troffel.

#3 RELAY van playField. is een Cement Coproductie. Voor #3 RELAY werkt playField. samen met Gertjan Biasino, Carine Verbruggen, Marie De Broeck, Lennert Boots en Louisa Vanderhaegen.

Concept en uitvoering: playField in samenwerking met Lennert Boots, Carine Van Bruggen, Gertjan Biasino en Marie De Broeck
• Regie: playField.
• Dramaturgie: Lennert Boots en Marijn Lems
• Scenografie: playField.
• Tekst: playField. in samenwerking met Carine Van Bruggen
• Productie: playField.
• Geluid: Marie De Broeck
• Licht: Gertjan Biasino
• Video: Gertjan Biasino
• Een productie van VIA ZUID / playField. In coproductie met Festival Cement & C-Takt
• Met dank aan De Grote Post & De Kopergietery

De voorstelling gaat in première tijdens Festival CEMENT 2019 en is te zien op 26, 27 en 28 maart.

Het vooronderzoek van #3RELAY stond ook op Winternights 2018 op 21 & 22 december.

-- lees meer »

The Human Dance »

Alles verandert, verplaatst, trilt, connecteert, communiceert, musiceert. Met andere woorden: alles is in beweging.

In The Human Dance

stap je binnen in een driedimensionale wereld van geluid, een parallelle realiteit waarin je op een intuïtieve manier jouw invloed op de dingen rondom je kan ontdekken. Via een hoofdtelefoon krijgt elke toeschouwer in deze geluidsinstallatie een eigen individuele geluid en de impact van zijn aanwezigheid in de ruimte te horen. Door zich te verplaatsen en een verbinding aan te gaan met de andere toeschouwers componeert elke toeschouwer mee aan het geheel. Langzamerhand worden er bepaalde patronen blootgelegd en word je geïntroduceerd tot een wereld van verschillende perspectieven en de choreografie van het onvoorspelbare.

You can get a certain vision, where everything is seen to be a complex pattern of dances: The human dance. The flower dance. The bee dance. The giraffe dance.And that’s what this all is, it’s jazz, you see? This is a big jazz, this world. And what it’s trying to do is to see how jazzed up it can get. How far out this play of rhythm can go.(Alan Watts)

Tim de Paepe

Credits

Concept: playField.
Uitvoering: playField. in samenwerking met geluidskunstenaar Jeroen Vandesande

Scenografie: playField. in samenwerking met textielatelier VOUW

Beeld: MediaWhalestock
Coproductie: VIA ZUID en Cultura Nova
Met dank aan: Stad Gent, Het Gouvernement, DOK Gent, Refu Interim en Valery Vermeulen

Te zien:

2018
29 juli DOK, Gent (try-out)

29 aug- 2 sept Cultura Nova, Heerlen (première)

2-14 nov De Koer, Gent

#2 BIAS »

Theater performance

Wat zijn onze individuele keuze nog waard in deze tijd van big data? Op die vraag zoekt De Paepe en zijn collectief playField. een antwoord. Het jonge collectief speelt in ‘#2 Bias’ een spel met het publiek. Letterlijk, want de toeschouwers worden uitgenodigd aan tafel. Hoe de voorstelling zich ontrolt, ligt mede in hun handen.

In #2 BIAS zakt playField. een laag dieper in het onderzoek naar de digitalisering van onze samenleving. Waar het in het eerste deel #1 HOLLOW draait om de vrijgegeven persoonlijke informatie van het publiek, draait het in #2 BIAS om de futiliteit van die persoonlijke informatie. Wat zijn al onze individuele keuzes eens ze in een big data set terechtkomen? Niet meer dan cijfertjes. Sterker nog: eentjes en nulletjes.

 

playField. gaat in deze interactieve installatie op zoek naar hoe ze de individuele keuze van hun toeschouwers kunnen reduceren naar datgene wat zij voor de computer zijn: een algoritme dat hun keuzes blootlegt en dus hun ‘identiteit’. Want zijn de individuele keuzes die we maken niet wat ons onderscheidt van de rest? Of is die mogelijkheid tot keuze niet meer dan een illusie wanneer een systeem het overneemt met zijn gewonnen intelligentie?

Concept en uitvoering playField.

Website https://bigdata.playfield.be

Te zien:

17 en 18 Juni 2016, Try out, Rubberfabriek Maastricht (TGM)

2018

14 t/m 23 juli Big Data internetcafe Gentse Feesten
13 aug DOK Gent
19, 20, 24, 25, 26 & 27 aug Cultura Nova Heerlen

Daarna in op tal van plekken in Nederland en België te zien.

foto’s Dani Silvia

Samenwerking | (Co)-productie

VIA ZUID talentmakelaar en DOK Gent

Meer info
http://www.bigdatatrilogie.com

A.R.C./TimeLine »

Reis in de tijd | stadswandeling

Onze samenleving lijkt zich steeds meer te verzetten tegen de afbrokkeling van het huidige wereldbeeld. De nadruk ligt zodanig op het ‘behouden’ dat we vergeten ons open te stellen voor het bouwen aan andere mogelijke toekomstbeelden. In TimeLine nemen we de toeschouwer mee in een reis door de tijd. De toeschouwer wandelt door de stad, begeleid door de verschillende toekomstbeelden, dromen en nachtmerries van enkele inwoners van de stad Gent. De toeschouwer wordt geconfronteerd met de spanning tussen dystopie en utopie. Waar begint de ene, waar stopt de andere? Of kunnen zij gelijktijdig bestaan?

timeline

A.R.C TimeLine is de eerste voorstelling binnen het project A.R.C, voluit: A Real Catastrophe.

A.R.C. (A Real Catastrophe) is een overkoepelende naam voor enkele beeldende werken en performances die het collectief playField ontwikkelt in de publieke ruimte van de stad.

Als vertrekpunt voor het concept A.R.C. gebruikt playField het mythologische verhaal van de ark, dat in verschillende godsdiensten en culturen wereldwijd terug te vinden is.

Een verhaal dat diep in ons collectieve geheugen geworteld zit en waarvan de symboliek meer dan ooit actueel is. In A.R.C. wordt de toeschouwer uitgenodigd om een traject af te leggen en te reflecteren op een nieuwe sociale structuur waarbij onze individualistische maatschappij in vraag wordt gesteld en het gerucht uit een andere wereld een nieuw toekomstperspectief biedt.

Te zien 2018:

23 t/m 27 april, Oude Beestenmarkt in Gent
22 & 23 sept Sorry not Sorry Festival in Gent

A.R.C. / Oeverloos »

21 -23 aug, Tim de Paepe/playField Cultura Nova Heerlen

Jeugdprogramma

‘Oeverloos’ is een interactieve voorstelling voor kinderen tussen 8 en 12 jaar. Met een rugzak, een gps-gestuurde audiogids en een wereldkaart trekken de kinderen er op uit om in hun eigen tempo de vele hoeken van het festivaldomein te verkennen. Op hun ontdekkingsreis komen zij verhalen rond het thema ‘ark’ uit verschillende werelddelen tegen. Deze verhalen vormen samen een groter geheel dat iets vertelt over de collectieve cultuur van de mens, die ons en al onze verhalen verbindt. Een wereld van verhalen die de oevers van tijd en ruimte overschrijdt.

‘Oeverloos’ maakt deel uit van het playField-project A.R.C (A Real Catastrophe). Dit project wendt de tussenruimte van een festival aan om verhalen te vertellen die een venster naar een andere wereld openen.

oeverloos

#1 Hollow »

Deel 1 van de Big Data trilogie | afstudeerwerk

Op de een of andere manier weerspiegelt zich in jouw verschijning een licht,
dat je trekken anders op mij doet overkomen dan vroeger.
Dat is de reden dat ik je niet onmiddellijk herken.

Zachtjes maar doelgericht wikkel ik je in mijn web
waarin jij bent blijven plakken.
Tot ook jij verdwijnt.

Te zien:
17 | 12 | 2015 Première ,Provinciaal Domein Dommelhof, Neerpelt

18 | 12 | 2015, Provinciaal Domein Dommelhof, Neerpelt

17 | 02 | 2016 Eskimofabriek, Gent

18 | 02 | 2016 Eskimofabriek, Gent

19 | 02 | 2016 Eskimofabriek, Gent

26 | 05 | 2016, Maastricht

27 | 05 | 2016, Maastricht

28 | 05 | 2016 Maastricht

28/07 t.e.m 06/08 Theater Aan Zee (Oostende)

27 en 28| 08 |2016 Limburg Festival Roermond

10|09| 2016 De Oproer Roermond

21|09|2016 C-mine Genk

Samenwerking | (Co)-productie
Toneelacademie Maastricht, KASK Gent (BE), VIA ZUID (co-productie) en Toneelgroep Maastricht, Lieke Rietjens, Landbouwbelang en TiNX.

Meer info
http://www.bigdatatrilogie.com

single-makers.php