Warning: Use of undefined constant makers - assumed 'makers' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/sswebstest/domains/test.sswebs.nl/public_html/viazuid/wp-content/themes/viazuid/single-makers.php on line 1
<br /> <b>Warning</b>: Use of undefined constant right - assumed 'right' (this will throw an Error in a future version of PHP) in <b>/home/sswebstest/domains/test.sswebs.nl/public_html/viazuid/wp-content/themes/viazuid/header-makers.php</b> on line <b>12</b><br /> Roshanak Morrowatian • ViaZuid
Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Roshanak Morrowatian

Roshanak Morrowatian

Danser / choreograaf

De van oorsprong Iraanse Roshanak Morrowatian (1989) studeerde in 2014 af als danser aan de Folkwang Dansacademie in Essen. Ze danste in stukken van oa Pina Bausch, Isabelle Beernaert, Marina Abramovic, Alexis Blake en Joost Vrouenraets. Ze speelde de hoofdrol in de one-night-stand film Arezo van Wiam Al-Zabari.

Als choroegraaf heeft ze meerdere stukken gemaakt, waaronder de voorstelling Die Kahle Sängerin met Roderik Vanderstraeten, Walk to the 10 met Sarah Waelchli (Theatre de L’Usine, Geneve) en Hips don’t Lie, een lecture performance (Machinenhaus, Essen)

Sinds 2018 steunt VIA ZUID Roshanak in haar onderzoek naar een eigen performatieve bewegingstaal. Ze zoekt in haar werk naar vormen waarin dans, theater en beeldende kunst samenvallen.

In 2019 maakt ze samen met Mami Izumi Polished dat in augustus tijdens Cultura Nova in première gaat.

Meer info Roshanak Morrowatian.

 

VOORSTELLINGEN

Polished »

‘The high point of civilization is that you can hate me and I can hate you but we develop an etiquette that allows us to deal with each other because if we acted solely upon our impulse we’d probably go to war.’
Stanley Crouch

Polished is een dansvoorstelling van Mami Izumi (Japan) en Roshanak Morrowatian (Iran) waarin de thema’s beleefdheid en harmony centraal staan. We zijn als samenleving zo heftig aan het communiceren dat we vaak vergeten hoe we communiceren. De huidige maatschappij is gebaseerd op efficiëntie en snelheid, is er nog plek en tijd voor beleefdheid?

Roshanak: ‘Ik zie een noodzaak terug te keren naar gemeenschappelijke en fundamentele behoeftes, harmony. Om van wat momenteel als secundair belang wordt beschouwd een prioriteit te maken.

Ik ben met twee culturen opgegroeid. De Iraanse cultuur thuis en buiten de Nederlandse cultuur. Ik heb al gauw een clash gevoeld tussen de twee verschillende benaderingen van omgang en beleefdheid. De Nederlandse cultuur is direct, recht door zee. De Iraanse daartegenover heeft een vorm van etiquette genaamd ‘Tarof’ waarbij je bijna nooit zegt wat je denkt met een eindeloze uitwisseling van beleefde gebaren. Maar het gaat verder dan slechts culturele verschillen in vormen van beleefdheid. Het gaat om een algemene houding in onze samenleving waarin ik soms moet zoeken naar fatsoen en beleefdheid. Gesprekken worden korter en in steekwoorden gedaan omdat we het allemaal zo druk hebben, we verliezen onze gevoeligheid in openbare ruimtes. We lopen op straat alsof we op een catwalk zijn, zodra men uit huis is, koptelefoon op, stoer naar voren kijken en het liefst je telefoon in je hand om de rest van de tijd te investeerden in het optimaliseren van onze ‚selfie’ profiel.
Concepten van ‘slow fashion,’ ‘Slow food,’ en ‘Mindfulness’ zijn in volle gang maar mijn vraag is waar blijft de aandacht voor ons sociaal gedrag? Moeten voor het woord beleefdheid het woord ‘vintage’ of ‘Bio’ zetten?
In Polished duiken Mami Izumi en ik in de wereld van beleefdheid en zoeken naar de essence, zijn we harmonisch of barbaren van aard?’

-- lees meer »

Sweet Surrender »

There are a thousand ways to kneel and kiss the ground; there are a thousand ways to go home again.’
Rumi

In het kader van Co-Laboration worden elk jaar speciaal voor het jongerenprogramma GENERATION2 van het Schrit_tmacher Festival projecten geïnitieerd en gecreëerd. Voorstellingen gemaakt door choreografen met jonge danstalenten uit Nederland en Duitsland.

Voor de 4e editie creëerde Roshanak Sweet Surrender, een duet met als thema knielen. Een ontmoeting tussen twee jonge performers die door verschillende vormen van knielen en lage bewegingen, een fysieke en spirituele zoektocht beginnen.

Wat gebeurd er als we onze lengte niet hebben om indruk te maken en in plaats daarvan geforceerd zijn in een bescheiden lichaamshouding te blijven. Door middel van het verlagen van de level verandert onze waarneming en ontstaan verschillende connotaties die knielen met zich meebrengt. In religies geeft deze houding blijk van eerbied, dankbaarheid en/of onderdanigheid. Het is een veel gebruikte houding bij bidden.
Maar knielen is ook een ‘gewone’ houding in veel culturen, een rustpositie, een werkpositie en een sociale positie die in het dagelijkse leven regelmatig wordt toegepast.

Een coproductie van VIA ZUID en Huis voor de Kunsten in samenwerking met Schit_tmacher Festival.

 

Vooronderzoek, Polished »

In Polished onderzoeken Mami Izumi en Roshanak samen de beleefdheidsregels en omgangsvormen die al dan niet als prettig ervaren worden en respect creëren. Omgangsvormen die ook een eigen leven kunnen gaan leiden. Wat in de ene cultuur gepast is, kan in een andere cultuur als faux pas worden gezien. De huidige maatschappij is gebaseerd op efficiëntie en snelheid. Is er nog plek en tijd voor beleefdheid? En hoe gaan we eigenlijk om met de etiquette van andere culturen?

 

Mami en Roshanak zijn als makers verbonden aan VIA ZUID, talentontwikkeling in de podiumkunsten Limburg.

Foto: Moon Saris

15 en 16 december 2017 WINTERNIGHTS Ainsi Maastricht
8 juni 2018 Polished, BROEDPLAATS Heerlen, Cultuurhuis Heerlen

single-makers.php